Znovuotevření vestibulu ve stanici Anděl – Na Knížecí připomene Praha prostřednictvím DPP a Galerie hl. m. Prahy výstavu Minulá budoucnost / Previous Future. Hlavním tématem je pražské metro a ve zrekonstruovaných vitrínách přímo ve vestibulu si cestující budou moci vystavená díla prohlédnout až do konce letošního roku. Autorem koncepce je designér Adam Tureček.
„Výstava Adama Turečka ve vestibulu stanice metra Anděl je již čtvrtým projektem za dva roky, kdy spolupracuje program Umění pro město s Dopravním podnikem. Mám velkou radost, že dvě různorodé městské instituce dokážou takto profesionálně spolupracovat a dostávat současné umění mezi co nejvíce lidí, k tomu jsou prostory metra ideální. A co jiného by mělo zahájit provoz znovuoživených vitrín ve zrekonstruovaném vestibulu než výstava s tématem pražského metra. Věřím, že se bude líbit cestujícím i lidem, kteří se na výstavu přijdou cíleně podívat,“ říká radní pro kulturu Hana Třeštíková.
Představy o technologických možnostech civilizace jsou fascinující i s odstupem času, kdy se pokrok vyvine zcela odlišným směrem. Někdejší, bývalá, poněkud sešlá idea futuristického metra 70. let 20. století je zde portrétována jako příběh Julese Verna a vzbuzuje nutkání se zamyslet nad tím, o jakém metru a pokroku dnes sníme my. Cílem výstavy je procházejícímu divákovi poskytnout jiný úhel pohledu na materiály a umělecká díla skrze sci-fi a futuristické vize pro pražské metro.
Výstava nabízí několik vjemových a optických, navzájem propojených, nebo se překrývajících vrstev či plánů. Pražské metro – především jeho části vybudované do roku 1989 – obsahuje prvky, které i dnes připomínají různé záhadné artefakty z budoucnosti, z jiné dimenze nebo pozůstatky jiné civilizace.
Výstava ve vestibulu Na Knížecí stanice metra Anděl je k vidění od 18. ledna až do 31. prosince 2022. Autorem koncepce i grafiky je designér Adam Tureček, kurátorkami jsou Anna Švarc a Marie Foltýnová. Výstava ve veřejném prostoru pražského metra je podpořena z programu Umění pro město.
„Výstava pracuje s vrstvami informací a emocí. Používá různých ohnisek perspektivy, kdy od výstupu z eskalátoru čteme jiné informace než při podrobnějším ohledání z blízka. Prostor vestibulu, který byl během rekonstrukce očištěn od komerčních vestaveb z 90. let, umožnil tuto optickou hru s výstavou, kterou bychom rádi výhledově doplnili prostorovou instalací uměleckého díla nebo třeba příležitostným uvedením uměleckých performancí,“ dodává k projektu kurátorka Anna Švarc.